«روند سبز افغانستان» به رهبری امرالله صالح، معاون رییس‌جمهور پیشین افغانستان اخیرا با نشر ویدیویی در ایکس ( + )، ادعا کرده است که آموزگار یک مدرسه دینی در دشت «کیله‌گی» ولسوالی دوشی ولایت بغلان، یک کودک را «به طرز وحشیانه» مورد آزار و اذیت قرار داده است. اما یافته‌های درستی‌سنجی سنجه نشان می‌دهد که این ویدیو مربوط افغانستان نه، بلکه مربوط بنگلادیش است و نخستین بار در سال ۲۰۲۱ منتشر شده است.

«روند سبز افغانستان» به تاریخ ۲۵ آگست/۴ سنبله با نشر ویدیویی که در آن لت‌وکوب یک کودک توسط یک مرد مشاهده می‌شود، نوشته است که این اتفاق به تاریخ ۲۹ اسد سال جاری خورشیدی در مدرسه حضرت نعمان واقع در دشت «کیله‌گی» ولسوالی دوشی ولایت بغلان رخ داده است. «روند سبز افغانستان» نوشته است که محمد طیب، فرزند عزت‌الله، کودک پنج یا شش ساله توسط استاد مدرسه که از وی به نام ملا سیف‌الدین نام برده شده، لت‌وکوب شده است.

روند سبز در شرح این ویدیو همچنین نوشته است که ملا سیف‌الدین به تاریخ ۲۸ اسد «به شاگردان خود دستور می‌دهد که برای جمع‌آوری نان و اعانه، به پشت خانه‌های مردم بروند»، اما محمد طیب «به‌دلیل ذهن و احساسات کودکانه‌اش به این دستور عمل نمی‌کند» و روز بعد، زمانی که به مدرسه بازمی‌گردد، «ملا سیف‌الدین با بی‌رحمی او را مورد شکنجه و لت‌وکوب قرار می‌دهد».

سنجه ویدیوی نشرشده از سوی «روند سبز افغانستان» را بررسی کرده و دریافته است که این ویدیو اصلا مربوط به افغانستان نیست. یافته‌های سنجه نشان می‌دهد که اتفاق لت‌وکوب کودک توسط استاد مدرسه‌ی دینی که در این ویدیو دیده می‌شود، در ماه مارچ ۲۰۲۱ میلادی در بنگلادیش رخ داده است.

رسانه‌ی بنگلادیشی «DHAKA TRIBUNE» در تاریخ ۱۴ مارچ ۲۰۲۱ در گزارشی نوشته است که این اتفاق در ۹ مارچ ۲۰۲۱ در یک مدرسه دینی به‌نام اکادمی اسلامی مرکزالقرآن در منطقه‌ی حاتزاری شهر «چتوگرام» بنگلادیش رخ داده است. به گزارش این رسانه، این کودک به‌دلیل رفتن به خانه همراه مادرش، از سوی ملا محمد یحیی، آموزگار مدرسه‌ی دینی لت‌وکوب شده است. این رسانه همچنین نوشته است که آموزگار پس از این اتفاق از مدرسه اخراج و به زندان فرستاده شده است.

چندین رسانه دیگر بنگلادیشی، از جمله «THE DAILY STAR» ،( + ) «BANGALADESH POST» ( + ) و «THE BUSINESS STANDARD» ( + ) نیز این اتفاق را در آن زمان گزارش کرده‌‎اند. از جمله، «THE DAILY STAR» در گزارش خود نوشته است که این کودک یاسین نام داشته و در روز تولدش از سوی آموزگار مدرسه لت‌وکوب شده است. این رسانه در شرح این قضیه نوشته است که مادر و پدر یاسین در روز تولد او به مدرسه رفته بوده‌اند و در هنگام برگشت، یاسین تلاش کرده آن‌ها را تعقیب کند.

براساس یافته‌های سنجه، این ویدیو در سال ۲۰۲۱ در هند نیز وایرال شده بوده است. در آن زمان رسانه‌های هندی، از جمله «BOOM» ( + ) و «NEWSMOBILE» ( + ) این ویدیو را فکت‌چک کرده و دریافته بودند که این ویدیو مربوط به بنگلادیش است نه هند.