در روزهای گذشته برخی از رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی با نشر ویدیویی، ادعا کرده‌اند که طالبان به تازگی یک پیرو مذهب شیعه اسماعیلیه را در ولایت بدخشان شکنجه کرده‌اند. اما یافته‌های درستی‌سنجی سنجه نشان می‌دهد که این اتفاق تازه نیست، بلکه مربوط به سال ۲۰۱۹ میلادی می‌شود.

رسانه‌ی آماج نیوز در تاریخ پنجم ماه می امسال این ویدیو را به زبان‌های فارسی و انگلیسی در صفحه‌ی رسمی ایکس منتشر کرده و در توضیح فارسی آن نوشته است که «گروهی از طالبان به سرکردگی قاری عبدالرحمان خادم، یک فرد معتقد به مذهب اسماعیلیه را که ظاهرا خلل دماغی هم دارد، مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند». آماج نیوز به زمان دقیق این اتفاق اشاره نکرده، اما در ادامه نوشته است که «این باشنده‌ی بدخشان یک بار با چاقو و باری هم با سلاح شکنجه‌ی ذهنی می‌شود».

«خبرگزاری مقاومت» نیز در تاریخ پنجم می این ویدیو را زیر عنوان «آزار و اذیت به جرم عقیده؛ شکنجه یک باشنده اسماعیلیه‌مذهب بدخشان توسط فرمانده طالبان» نشر کرده و در ادامه نوشته است که «گروهی از طالبان یک فرد معتقد به مذهب اسماعیلیه را با اسلحه تهدید به مرگ کرده و اعتقادات او را به مسخره می‌گیرند».

شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی، از جمله ایکس، هم با نشر و بازنشر این ویدیو، از آنچه که عملکرد طالبان با این فرد خوانده‌اند، انتقاد کرده‌اند. این کاربران طالبان را به برخورد غیر انسانی متهم کرده‌اند. پست‌های این افراد در شبکه‌های اجتماعی هزاران بار دیده و پسندیده شده‌اند.

عارف رحمانی در صفحه‌ی ایکس خود این ویدیو را بازنشر کرده و نوشته است: «سقوط آزاد انسانیت  و همه پیوندها و پیمان‌های انسانی در حاکمیت مطلق جهل مقدس در سرزمین ناصر خسرو، مولانا، سنایی، بیرونی، ابن سینا و فردوسی!»

کاربر دیگری در ایکس نیز با نشر این ویدیو، نوشته است: «کارد و کلاشینکف‌های‌شان را بر گلو و شقیقه این مرد اسماعیلیه گذاشته‌اند و آزارش می‌دهند، این مرد قربانی سیستم طالبان چاره‌ای جز رها کردن زادگاهش را ندارد و به دیگران پناه می‌آورد، آیا این منصفانه است؟»

درستی‌سنجی

سنجه این ویدیو را درستی‌سنجی کرده و دریافته است که شکنجه‌ی فردی که گفته می‌شود پیرو شیعه اسماعیلیه است، اتفاق تازه نیست. طبق یافته‌های سنجه، کاربران شبکه‌های اجتماعی در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۹ میلادی نیز با نشر این ویدیو و عکس‌هایی که از روی این ویدیو اسکرین شات گرفته شده، ادعا کرده‌اند که نیروهای طالبان یک پیرو شیعه اسماعیلیه را در ولایت بدخشان شکنجه کرده‌اند. برخی از کاربران در آن وقت نوشته بودند که این اتفاق در ولسوالی شیوه بدخشان رخ داده است.

یک کاربر فیسبوک در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۹ میلادی با نشر عکسی از روی این ویدیو، نوشته است که «آنچه در شیوه‌ی بدخشان می‌گذرد، در جهنم خدا نمی‌گذرد». یک روز پس از آن، کاربر دیگری فیسبوک با نشر تصویر فوق، در توضیح آن نوشته است: «جنایت طالبان در برابر مردم شیوه‌ی بدخشان». چندین کاربر دیگر شبکه‌های اجتماعی فیسبوک و ایکس نیز در ماه سپتامبر ۲۰۱۹ میلادی تصاویر این مرد را منتشر کرده و در مورد آن نوشته‌اند.درستی‌سنجی سنجه همچنین نشان می‌دهد که تصاویر این فرد در ماه جولای ۲۰۲۲ میلادی نیز از سوی برخی از رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی فیسبوک و ایکس، منتشر شده است. از این میان، خبرگزاری صدای افغانستان در ۲۰ جولای ۲۰۲۲ میلادی این عکس را زیر عنوان «سربریدن چندین شیعه اسماعیلیه توسط طالبان» منتشر کرده است.