کاربران هوادار طالبان در ایکس با نشر یک تصویر دستکاری‌شده ادعا می‌کنند که نیروهای این گروه افرادی را که می‌خواستند در کابل با استفاده از بمب مقناطیسی حمله کنند، بازداشت کرده‌اند. سنجه این ادعا را درستی‌سنجی کرده و دریافته است که این تصویر مربوط به طالبان نه، بلکه مربوط به نیروهای امنیت ملی حکومت پیشین است.

یک کاربر شبکه‌ اجتماعی ایکس به اسم «مسلم‌یار زدران» ساعت ۵:۱۸ دقیقه‌ی صبح روز سه‌شنبه (۴ ثور – ۲۳ آپریل) با نشر این تصویر نوشته است که نیروهای طالبان دوشنبه شب افرادی را که او «غلامان فرانسوی» خوانده است، بازداشت کرده‌اند. او بدون ذکر جزئیات، ادعا کرده است که این افراد می‌خواستند در کابل، با استفاده از بمب حمله کنند.

این پست او در شبکه‌ی اجتماعی ایکس بیش از ۴۴ هزار و ۷۰۰ بار دیده شده، بیش از هزار و ۷۰۰ نفر آن را لایک کرده‌اند و ۱۵۶ بار بازنشر شده است. بیش از هفتاد حساب ایکس هم در زیر این پست کمنت گذاشته‌اند.

کاربر دیگری به اسم «فیض‌الله فیضان» نیز این تصویر را با محتوای مشابه نشر کرده است. این پست بیش از ۱۲ هزار و ۸۰۰ بار دیده شده، ۵۴۶ نفر آن را لایک کرده‌اند و ۷۲ بار نیز بازنشر شده است.

شماری دیگر از کاربران هوادار طالبان در ایکس نیز این تصویر را با همین محتوا نشر و بازنشر کرده‌اند.

یافته‌های درستی‌سنجی سنجه نشان می‌دهد تصویری که هواداران طالبان نشر می‌کنند، دستکاری شده و مربوط به نیروهای «قطعه خاص اتل» امنیت ملی حکومت پیشین در هرات است. بر اساس این یافته‌ها، این نیروها در ۳۰ جدی سال ۱۳۹۸ خورشیدی شماری از مجرمان را در هرات بازداشت کرده بودند. هواداران طالبان این عکس را «برش» نموده و لوگوی امنیت ملی حکومت پیشین را از آن حذف کرده‌اند.

در آن زمان، خبرگزاری پژواک با نشر این تصویر نوشته است که نیروهای قطعه خاص امنیت ملی در هرات ۱۳ نفر را به اتهام جرایم گوناگون بازداشت کرده‌اند، اما خبرگزاری جمهوری گزارش داده است که نیروهای این قطعه ۱۰ نفر از «عوامل جرایم جنایی و هراس افگنی را شناسایی و بازداشت» کرده‌اند.

«قطعه خاص اتل» در سال ۱۳۹۸ خورشیدی در چارچوب «قومندانی عمومی ۹۹۹ امنیت ملی» در هرات برای مبارزه با هراس‌افگنی و جرایم سازمان‌یافته ایجاد شده بود. این نیروها از سوی مربیان داخلی و بین‌المللی آموزش دیده و با پیش‌رفته‌ترین تجهیزات مجهز شده بودند.

مقام‌های محلی هرات در آن زمان، بازداشت چند مقام طالبان و اعضای چند گروه آدم‌ربا را از دستاوردهای عمده‌ی نیروهای این قطعه اعلام کرده بودند.