سنجه ادعای اخیر عبدالسلام حنفی، معاون اداری نخست‌وزیر طالبان مبنی بر محو بیماری فلج اطفال (پولیو) در سراسر افغانستان، را درستی‌سنجی کرده و دریافته است که این ادعا نادرست است.

عبدالسلام حنفی در یک کنفرانس ویدیویی با تدروس ادهانوم گبریسوس، رییس سازمان صحی جهان مدعی شده است که «طی واکسین‌های متواتر توسط تیم‌های تخنیکی، امراض فلج اطفال و پولیو از تمامی نقاط افغانستان پاک‌سازی شده است».

صفحه کاربری ارگ طالبان در ایکس به تاریخ ۸ حمل/۲۷ مارچ، این موضوع را به نقل از عبدالسلام حنفی، معاون اداری نخست‌وزیر این گروه منتشر کرده و محو بیماری پولیو را یک دستاورد برای طالبان خوانده است.

اما بررسی‌های سنجه نشان می‌دهد که سازمان صحی جهان در گزارش‌های هفته‌وار خود درباره افغانستان دست‌کم دو مورد مثبت پولیو در جریان سال جاری میلادی را در ولایت‌های کنر و نورستان گزارش کرده است.

طبق گزارش‌های هفته‌وار سازمان صحی جهان، در جریان سال جاری همچنین پنج نمونه‌ی محیطی ویروس پولیو (چهار مورد در ننگرهار و یک مورد در قندهار) مثبت تشخیص شده است.

سازمان صحی جهان در سوم اپریل امسال از شناسایی یک مورد مثبت پولیو در ولایت کنر افغانستان خبر داد. همچنین این سازمان در تاریخ دهم اپریل گزارش داد که دومین مورد مثبت پولیو در جریان سال جاری میلادی در ولایت نورستان به ثبت رسیده است.

معاون نخست‌وزیر طالبان درحالی از محو بیماری پولیو در افغانستان خبر داده است که در جریان سال جاری میلادی دست‌کم سه بار کارزار تطبیق واکسین پولیو در افغانستان راه‌اندازی شده است.

تا پایان سال گذشته‌ی میلادی، افغانستان و پاکستان دو کشوری بودند که بیماری پولیو در این دو کشور به‌گونه‌ی کامل محو نشده بود. در افغانستان، سال گذشته شش مورد مثبت بیماری پولیو به ثبت رسیده بود که تمامی شش بیمار مبتلا به این ویروس باشندگان ولایت ننگرهار بودند.

گزارش‌های هفته‌وار سازمان صحی جهان نیز نشان می‌دهد که در جریان سال جاری میلادی در کنار افغانستان، ۱۲ نمونه‌ی محیطی در پاکستان، یک نمونه‌ی محیطی در لیبریا و پنج نمونه‌ی محیطی دیگر در ماداگاسکار مثبت تشخیص شده‌اند.

گزارش‌های سازمان صحی جهان و کارزار سراسری سالانه واکسین پولیو در افغانستان ادعای عبدالسلام حنفی را نادرست ثابت می‌کند. تنها در ماه میزان ۱۴۰۲ وزارت صحت عامه حکومت طالبان اعلام کرده بود که کارزار واکسین پولیو را در یازده ولایت آغاز کرده و بیش از شش میلیون کودک این واکسین را دریافت خواهند کرد.