در روزهای اخیر شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی تصاویری را منتشر کرده و ادعا کردند که سه زن توسط طالبان بازداشت و پس از شکنجه اجساد شان داخل یک بوجی انداخته شده است. این کاربران گفته‌اند که اجساد این زنان در غرب شهر کابل پیدا شده است. سنجه این ادعاها را راستی‌آزمایی کرده و دریافته است که این ادعاها نادرست می‌باشند.

یعقوب یسنا، نویسنده و استاد دانشگاه در پنجم فبروری در توییترش این عکس را منتشر کرده و نوشته است: «جسد سه زن که شکنجه شده‌، در این بوجی سرهم شده و در شهر کابل پیدا شده است. منابع مردمی می‌گویند جسدهای زنانی استند که از طرف طالبان گرفتار و ربوده شده‌اند.»

گلچهره یفتلی نیز در توییترش نوشته است که جسد سه زن که آثار شکنجه در آن دیده می‌شود، روز پنجشنبه در کنار جاده‌ای در کابل پیدا شده است. او نوشته است که «نمی‌دانم با کدام اطمینان دختران را به مکاتب امارت[طالبان] بفرستیم.»

رقیه رنجبر، یکی از کاربران فیسبوک نیز با نشر این عکس گفته است که جسد سه زن «در بین خریطه‌ای که آثار شکنجه بر آن به وضوع دیده می‌شود، در گوشه از شهر کابل پیدا شده است.»

نشر این تصویر در شبکه‌های اجتماعی بازخورد زیاد داشته است. به‌گونه‌ی مثال، ۹۹ حساب توییتری توییت یعقوب یسنا را بازتویت کرده‌اند. ۷۷ حساب توییتری دیگر تویت گلچهره را بازتویت کرده‌اند.

سنجه ادعای این کاربران و تصاویر منتشر شده را درستی‌سنجی کرده است. یافته‌های سنجه نشان می‌دهد که این کاربران تصاویری از چند سال پیش را بازنشر کرده‌اند. سنجه دریافته است که این تصاویر مربوط به زنی است که در ماه جون سال ۲۰۱۵ جسد او در شهر کابل پیدا شده بود.

در پنجم ماه جون ۲۰۱۵ صالحه سعادت، خبرنگار پیشین طلوع‌نیوز با نشر چهار عکس مرتبط به‌هم در توییترش نوشته است: «جسد یک بانو که داخل یک بوجی بود در یکی از کوچه‌های دشت برچی پیدا شده است.» ذکی دریابی، بنیانگذار و مدیر مسئول سابق اطلاعات روز نیز در آن زمان با نشر این تصاویر در فیسبوکش نوشته است: «می‌گویند این جسد دختری است که در مربوطات حوزه سیزدهم یافت شده است. او را کشته‌اند به بوجی انداخت‌اند و سپرده‌اند به بیرانه‌یی.»

داوود نظری، خبرنگار پیشین رادیو و تلویزیون راه فردا در آن زمان نیز نوشته بود که جسد یک دختر در یکی از کوچه‌های شهر کابل پیدا شده و تحقیقات در مورد آن جریان دارد.

در آن زمان معلومات بیشتری در مورد این جسد منتشر نشد. مسئولان پولیس کابل نیز در آن زمان در این مورد جزئیات نداده بودند. این تصاویر درحالی منتشر شده است که اخیراً نیروهای امر به معروف و نهی از منکر طالبان شماری از زنان و دختران را در چندین ولایت، از جمله کابل به اتهام «بی‌حجابی» بازداشت کردند. کارشناسان سازمان ملل متحد در بیانیه اعلام کردند که برخی از این زنان و دختران پس از بازداشت «مورد خشونت فیزیکی، تهدید و ارعاب قرار می‌گرفتند.»